eOkulary
Producenci
Produkt dnia
Okulary polaryzacyjne POLARISS POL 759 S
Okulary polaryzacyjne POLARISS POL 759 S
69,00 zł 52,00 zł
szt.
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Okulary rowerowe. Jakie wybrać?

0
Okulary rowerowe. Jakie wybrać?

Okulary rowerowe to specyficzny wycinek spośród okularów przeciwsłonecznych sportowych. Niewątpliwie powinny spełniać kilka istotnych kryteriów, aby jazda w nich nie okazała się trudniejsza, lecz była jeszcze większą przyjemnością.

W tym artykule zajmę się omówieniem nieodłącznych cech okularów dla rowerzystów. Ponieważ niektórzy z nas jeżdżą po 50 kilometrów dziennie, a inni 5 km na miesiąc, postaram się zaspokoić odpowiedziami wszystkich zainteresowanych jazdą w okularach słonecznych.

Zanim na dobre zaczniemy, wiedz, że podstawowym i elementarnym wymogiem każdych okularów przeciwsłonecznych jest obecność filtru UV400 w soczewce. Temat ten powinien być wszystkim dobrze znany, więc na teraz go pomijam. Natomiast wkrótce będzie opisany w oddzielnym artykule.

Na dzisiaj musisz tylko wiedzieć, że wszystkie sprzedawane przez nas okulary przeciwsłoneczne posiadają filtr UV400 do prawidłowej ochrony oczu przed słońcem.

1. Okulary powinny przylegać do głowy ...

... to znaczy, że nie powinny pozostawiać zbyt wiele luzu, czy odstępów. Idąc tym torem, szukamy okularów, które mają specjalnie zagiętą linię oprawki. Oprawka tworzy taki łuk, ładniej można nazwać ją opływową.

Okulary profilowane w ten sposób gwarantują dobrą przyczepność do twarzy, ponieważ do niej przylegają i wypełniają oczodół. Nie pozostawiają miejsca na wpadanie światła bokiem. Jeśli są dopasowane szerokością do głowy i nosa, nie powinny też przepuszczać światła od góry i od dołu.

Gumowe wykończenia okularów[na przykład wewnętrzna cześć lub całość zausznika, gumowe noski lub elementy oprawki] wzmacniają przyczepność okularów do twarzy.

Niektóre modele okularów rowerowych lepszych marek posiadają możliwość doczepienia lub wymiany zauszników na elastyczny pasek, który dodatkowo zwiększa przyczepność. Nawet poważne upadki nie spowodują zsunięcia się okularów. Przejrzyj okulary na pasku z naszej oferty.

okulary sportowe rowerowe na pasku zamiast zauszników

2. Okulary z wentylacją

Okulary sportowe, jak nazwa wskazuje, wspomagają uprawianie sportów. Z każdym sportem wiąże się wysiłek, zwłaszcza podczas jazdy rowerem lub biegania. Jak jest wysiłek to robi się ciepło, a jak jest ciepło to się pocimy. Sam wiesz co jest dalej.

Na pewno chcemy uniknąć nieprzyjemnego i niebezpiecznego zjawiska zaparowanej soczewki, która ogranicza widoczność rowerzysty, a to w sumie ważna rzecz. 

Dlatego zalecam, żeby okulary rowerowe były pozbawione dolnej części oprawki. Przyjrzyj się i porównaj poniższe okulary. Obydwa modele są sportowe, ale na rowerze lepiej sprawdzą się te z lewej.

Przewiewne okulary rowerowe bez dolnej części oprawki

Dlaczego to takie ważne? Dolna część oprawki tworzy barierę dla chłodnego powietrza, które jak każdy młody fizyk wie, napływa dołem. Ciepłe powietrze ucieka górą. To też na pewno już wiedziałeś.

A zatem jeśli pozbędziemy się bariery, dla świeżego powietrza, zrobi ono większość roboty.

Dla ambitnych amatorów:
a. Warto przyjrzeć się okularom ze specjalną powłoką Anti-Fog, to system powszechnie stosowany w goglach narciarskich, oznacza, że po wewnętrznej stronie soczewki jest specjalna chemiczna powłoka, która nie dopuszcza do osadzania się kropelek pary wodnej na soczewce. To już taka wyższa półka, z naszej oferty tylko niektóre okulary marek GOGGLE i ARCTICA posiadają tą cechę.
b. Dostępne są także okulary z "dziurawymi oprawkami", to znaczy że posiadają specjalne otwory wentylacyjne, które nawet przy zabudowanej z dołu oprawce, świetnie współdziałają w walce przeciw parowaniu.

3. Lekkie okulary rowerowe = brak odcisków

Jeśli jeździsz już jakiś czas, to z pewnością już wiesz, co chcę powiedzieć w tym punkcie.

Podczas wszelkiego wysiłku, kiedy ciało się nagrzewa, a pory otwierają się - skóra i tkanki robią się wtedy bardziej miękkie i podatne na zniekształcenia, popularnie zwane odciskami. Jeśli nigdy ich nie miałeś, uwierz - nie chcesz.

Odciski po okularach najczęściej pozostają na nosie i w okolicach skroni. Zwykle przyczyną ich powstawania nie jest długotrwały wysiłek, tylko zły dobór okularów sportowych. 

Na rynku i w naszym sklepie znajdziesz jednak produkty, które są nie tylko lekkie. Powiedziałbym o nich, że są ultra piórkowe.

Dla zapalonych rowerzystów i kolaży: Najlżejsze i przy tym trwałe okulary rowerowe na pewno nie są wykonane ze zwykłego plastiku. Szukaj modeli wykonanych z poliwęglanu lub, co lepsze, grylamidu - jest to specjalna odmiana nylonu.

(opcjonalnie) 4. Nie tylko w dzień, nie tylko latem.

Ostatnią, ważną według mnie cechę okularów rowerowych rezerwuję dla osób mojego pokroju - rowerzystów, dla których jazda rowerem jest prawdziwą przyjemnością wieczorem i nocą.

Muchy, komary, piasek bardzo często czyhają na rowerzystę. Znam ten ból, ponieważ jeszcze nie tak dawno, niemal każdego wieczoru wracałem jeździłem nocą.

Zwykłe okulary sportowe nic tu nie pomogą, ponieważ przed muchą się uchronisz, ale nic więcej nie zobaczysz. Dlatego warto, abyś rozważył okulary do słabych warunków oświetleniowych, również wieczorem i w nocy.

Znane mi są dwa wyjścia:
a. Okulary sportowe z wymiennymi soczewkami - posiadają oprawki ze specjalnym mechanizmem wymiany soczewek, zwykle z kilkoma kompletami szkieł. Ciemne na dzień, żółte na mgłę, deszcz i wieczór oraz przezroczyste do jazdy nocą.
b. Okulary rowerowe fotochromowe - tu jest o wiele wygodniej, ponieważ soczewki fotochromowe, czy też fotochromatyczne, same sobie dopasowują przyciemnienie do aktualnych warunków oświetleniowych. Czyli w dzień są ciemne, a gdy na dworze jest ciemno lub wejdziesz do pomieszczenia, w kilka sekund rozjaśniają się.

A Ty? Które okulary rowerowe wybierasz?

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium